Mannenpraat

“Dan hoor ik nog wel wat je er voor wilt geven.” 
“Prima. Fijne vakantie en tot daarna.”
Vervolgens spring ik op de fiets en duik iets dieper in mijn jas. Toch weer regen.

Het was leuk om Jack weer eens uitgebreider te spreken. Na de zomer is altijd wel een goed moment om elkaar op te zoeken. Veel gebeurd dus samen een hapje eten. Helaas was dit ook al zo’n all-you-can-eat sushi restaurant. Maximaal 5 streepjes per persoon per ronde zetten. Tempo eten want binnen 2,5 uur mag je 4 rondes doen. Aftoppen met ijs toe. Dat vind ik altijd zo ongemakkelijk. Van der Valk vreetschuur visioenen. Afijn, niet laten opjutten en het is ons gelukt om in alle rust 2 rondes te doen. Met een luxe gin-tonic als toetje. 

Maar vooral een goed gesprek. Het begint meestal wat oppervlakkig. 
Hoe was je vakantie? De mijne was heerlijk in Italië. O jij gaat over 2 weken nog. Zuid-Afrika. Mooi, met veel natuur en dieren. 
Heb je de Singelloop nog gedaan? Volgend jaar een snellere tijd op de 10 km neerzetten of ga je voor een echte uitdaging en dus een halve marathon. Jack voor het eerste, ik voor het laatste.
Hoe gaat het met de kinderen? Dat blijkt de opening naar wat diepgang.
Jack is lange tijd geleden al gescheiden en één van zijn dochters heeft, na een onbenullige ruzie, besloten dat ze Jack niet meer wil zien en dus leeft ze permanent bij haar moeder. Wat doe je dan als vader. Bijna een therapeutische vraag als Wat doet dat met je en wat voel je erbij. Toch fijn om daarover met elkaar te kunnen praten.
Vervolgens nog een stapje dieper en de relatie met onze partners besproken. Wat vind je nu echt belangrijk. Wat verwacht je van een relatie. Hoe autonoom kun je -en mag je zijn. Wat is een goede balans tussen samen en alleen. Hoe ga je om met liefde voor andere vrouwen. Overigens tijdens ons gesprek ook balancerend over wat je wel open en eerlijk met elkaar deelt en wat privé blijft. Ik geef me gemakkelijk bloot, maar Jack mag ook weer niet alles weten, niet te dichtbij komen. Een draai naar het stukgelopen huwelijk van een gezamenlijke vriend is een geaccepteerde uitvlucht.

Het lijkt een cliché, maar het is wel grappig waar: na de vakantie, de sport en vrouwen komen de auto’s aan bod. Toevalligerwijs heeft Jack net een andere auto en passen zijn oude winterbanden onder mijn nieuwe auto. De dealer-gegevens worden uitgewisseld en een vage deal gemaakt. Gelukkig gaan we niet onderhandelen, want Jack heeft een commerciële functie en is daar dus veel beter in dan ik. Bij de dealer zal ik de waarde wel vragen en dat betaal ik dan aan Jack.

Wellicht een beetje mannelijk, maar prettig dat er toch iets heel concreets uit dit avondje samenzijn gekomen is.