Kan de winkelstraat dicht?

In de file de stad in, een vermogen aan parkeergeld betalen en gaan lopen sjouwen met plastic tassen vol kleren en schoenen. Een standaard beeld van een dagje winkelen.
Wie heeft daar nog zin in? Je kunt toch ook alles online kopen! Onderuit gezakt op de bank, thuis laten bezorgen, op je gemak passen en eventueel gewoon terugsturen. 

En toch…
In beginsel is winkelen heerlijk, laat dat duidelijk zijn. Rondsnuffelen in kleine, gezellige winkels, op zoek naar juist dat ene unieke of hippe kledingstuk of paar schoenen. Dat blijft.
Online shoppen blijft overigens ook. Handig voor de basics: standaard witte T-shirts, sokken, zakelijke overhemden en zelfs schoenen. Tenminste als je jouw juiste maat eenmaal bepaald hebt.

De laatste jaren zijn er én door online-concurentie én door de crisis, maar zeker ook door de veranderende consument veel fysieke winkels failliet gegaan of houden nog net het hoofd boven water. Zonde, want nogmaals: winkelen is echt leuk.


Wat te doen?
Een ideale winkeldag zou kunnen beginnen met het Openbaar Vervoer, mits we dat in Nederland eens een keertje goed gaan regelen. ‘Gratis voor iedereen’. Als we dat als uitgangspunt nemen, dan volgt daarna de praktische invulling. Niet alleen het financieel stuk, maar ook het materieel, bemanning en frequentie.
Dan een mooie winkelstraat in, zonder grote kolossale warenhuizen, maar met kleine boetiek-achtige winkeltjes. Kleding, snuisterijen, luxe eten als noten en chocolaterieën, schoenen, kadowinkeltjes. Afgewisseld met gezellige - we blijven tenslotte Hollanders - koffiebars, lunchrooms en terrasjes. Winkelen is leuk, maar er moet wel gegeten en gedronken worden. Binnen loopafstand. Plezier en gemak zijn van belang!

Ga je ergens naar binnen dan wil je ook óf even rondneuzen óf lekker geholpen worden. Niet door een kauwgom kauwende facebook-verslaafde, maar door iemand die verstand van zaken heeft en jou echt helpt de juiste keuze te maken. Als je tijd hebt een bakje koffie, of wat dan ook. Zolang je het maar naar je zin hebt. Je hebt er tenslotte voor gekozen naar de winkel te komen en niet om online te shoppen. Service is van belang!

Als je dan iets unieks hebt gevonden en gekocht, dan wil je dat niet de hele stad mee rondsjouwen. Gewoon je adres achter laten en ’s avonds wordt de nieuwe aankoop als kadootje thuisbezorgd. Same-day-delivery is namelijk al redelijk standaard aan het worden.
Of je geeft aan dat je, net als bij het online kopen, jouw pakketje bij het tankstation wilt oppikken waar je toch langsrijdt naar huis. Of voor de oplettende OV-er: op het station waar je uitstapt; niet waar je instapt anders moet je onderweg in de trein weer op je tassen letten. De winkelier zorgt gewoon dat het pakketje daar is waar jij het wilt hebben en op welk tijdstip. Service is van belang!

Retail is detail en het zit hem dus in die kleine dingen. De klant blijft koning, dus behandel hem ook zo. Met daarbij wel duidelijk voor ogen dat deze koning heel anders is dan die van 30 jaar geleden. Toen we nog geen internet hadden en zwart-wit TV keken.

Met je handen vrij is het veel prettiger verder winkelen én zit je rustiger en ruimer op het terras of in het restaurant of theater. Een winkeldag hoeft namelijk niet te eindigen als de winkels dichtgaan. Aan het eind van de dag of avond fluitend via het OV naar de auto of rechtstreeks naar huis en de volgende dag kunnen de kadootjes uitgepakt worden.

Zo leuk kan winkelen zijn!