Dankzij TV worden er méér boeken gelezen

TGIF. Thank God It’s Friday. Een vrijdagavond na een lange drukke werkweek. Schoenen uit. De kinderen bijtijds naar bed. Uitgeput neerploffen op de bank. Even helemaal niks. Lekker een filmpje kijken, of een leuke serie.

Het eerste reclameblok komt goed uit. Snel naar de WC en een wijntje opentrekken. Met wat nootjes erbij. Het tweede blok komt te snel. We zaten net lekker in de film. Zappen heeft geen zin, want die commerciële rakkers hebben op alle zenders tegelijkertijd reclame geprogrammeerd. Bij het derde blok begin ik hardop te mopperen en bij het vierde ben ik er klaar mee. Nu snap ik waarom Netflix en Digitale TV zo populair zijn. 

Welke neanderthaler kijkt er nu nog naar gewone reguliere TV?
Ik merk dat ik bozer en bozer word. Daarom weet ik dus nooit hoe een film afloopt. Eerst dacht ik dat mijn geheugen haperde. Nu weet ik dat ik niet door de reclames heen kom en dus films nooit helemaal afkijk.

Series zijn ook al een drama.
Wat weten ze dat toch te rekken! Een vooraankondiging; dan even erover praten; dan reclame. Met een vooruitblik: straks gaat het gebeuren hoor. Na de reclame een terugblik. Dan gebeurt het eindelijk. Bijvoorbeeld een opdracht bij Expeditie Robinson. Halverwege er natuurlijk even uit voor…reclame. Maar zo weer terug; weer een stukje van de opdracht. Welgeteld heb ik dat stukje al 5x gezien. Na de reclame, ja hoor nu gaat het echt gebeuren. Eindelijk zien we wie de opdracht wint. Daar wordt dan weer oeverloos over door gekletst. Eigenlijk wel bijzonder knap om van een spelletje van 10 minuten een hele uitzending van een uur te vullen. Leve Uitzending Gemist. Doorspoelen, paar minuten kijken, klaar.

Mijn ontspannen avondje TV hangen op de bank is verworden tot een opgewonden discussie over tijdverlies en kwaliteit. Met als eindresultaat dat ik boos de TV uitzet.
Ik loop een rondje door het huis en verzamel een aantal boeken die ik nog niet gelezen heb of die een 2e keer lezen waard zijn. Ik leg de stapel naast de TV. Om mijn punt duidelijk te maken schuif ik de boeken vóór de TV.
Dan pak ik een boek van de stapel en plof weer op de bank. Ongestoord en onafgebroken een paar uur lekker lezen. Mijn boosheid zakt en ik ben weer blij dat het vrijdagavond is.