Jaloers

Het is heel eenvoudig: “zou ik ook wel willen”.
Als ik echter verder nadenk wordt het toch wat ingewikkelder. Meestal betreft het de liefde. De een flirt met een vreemde en de ander is jaloers. Er zijn echter veel meer situaties denkbaar.
  • wat een geweldig mooie auto heeft hij (en ik niet). Jaloers?
  • mooie haren heeft zij zeg (wil ik ook, peenhaar van mij)
  • zo ook met benen, buik, borsten, ogen, handen, voeten, lippen, enz enz
  • mooi hoor hoe hij in het leven staat (ik zie overal beren op de weg en ellende). Jaloers?
  • zij gaan wel naar Ibiza (zou ik ook wel eens willen)
Wanneer spreek je eigenlijk van jaloersheid? Iedereen wil er toch mooi uitzien, in een grote auto rijden, en positief in het leven staan? Ben je veel, weinig, of niet jaloers? Kan dat? Jazeker!


Hoe realistischer, dichtbij en haalbaar iets is, maar je het nèt niet kunt bereiken, en die ander wél, hoe groter jaloersheid.
  • Een Rolls Royce, mwah, ach ja, hij zal wel een erfenis gehad hebben.
  • Die Audi cabrio, aargh, net te duur, ik zal het met een VW Passat moeten doen. Maar hij rijdt wél in die cabrio.
  • Een feestje waar echt iedereen naartoe gaat, maar jij was net te laat met on-line kaartjes bestellen.
  • Net zo voetballen als Messi, onbereikbaar.

Is jaloersheid altijd negatief en ellendig? Meestal wel. “Wil ik ook, maar heb/kan/ben ik niet, en hij of zij wel”. Een beetje afgunst. Een graadje erger is klagen erover tegen anderen. Je kunt het echter ook positiever inzien en het die ander gunnen. Fijn voor hem of haar. Wel echt menen dan hè!

Het meest fascinerende aspect: is jaloersheid een gedachte of een gevoel? 
Beide! De gedachte is minder zwaar. Je bedenkt dat je iets zou willen wat een ander wel heeft. Dan verzacht je de pijn door er meteen achteraan te denken dat de één nu eenmaal dit heeft en de ander dat. Dat jij jezelf gelukkig mag prijzen met dingen, die die ander dan weer niet heeft.
Veel pijnlijker en diepgaander is een jaloers gevoel. In je lijf voelen dat je iets mist en iets heel graag zou willen. Dat bedenk je niet zo 1-2-3 weg. “Dat moet slijten” zegt men dan. Dat is onzin. 
Je moet er gewoon keihard tegenaan gaan om ‘het’ ook te krijgen.
Als je iets écht heel graag wilt dan kun je het ook bereiken!

Jaloersheid is niets meer of minder dan een motivator die aanzet tot aktie.